A most átadott Ferenciek Tere/Deák tér megállókat tesztelhettük - az M3 metrón utaztunk


Csoportunk már a megalakulása kezdetén fontosnak tartotta a közösségi közlekedés járműveinek akadálymentességének elérését. A metrók akadálymentességi szintje Budapesten, más járatokéhoz képest is elenyésző, pedig gyors, az egész várost átszelő hálózatuk, több átszállást is kivált utasai számára.

Ezért, amikor nyilvánosságra került, hogy az M3-as metró megállói közül csak néhányat terveznek akadálymentesíteni a felújítás során, több eseményt is indítottunk azért, hogy a társadalom és a döntéshozók figyelmét felhívjuk arra, hogy az érintettek nagy száma alapvetővé teszi, hogy unios támogatás felhasználásakor a megállók használhatóak legyenek.

Az Ezrelékek lázadása és a Verseny a lejutásért eseményeinken az érintettek és a szövetségeseink is szépszámmal résztvettek. Az akadálymentesség kényelmi szempont bárki számára, könnyebbséget okoz babakocsival közlekedő szülők, idős emberek, gyerekek és kisnövésű felnőttek számára, de alapvető feltétele a mozgássérült emberek utazásához. A társadalmi összefogást követően a döntéshozók megváltoztatták a metrókorszerűsítés folyamatát, a végeredmény a megállapodás szerint: minden megállót érintő akadálymentesítés lesz 2023 tavaszáig.

Folyamatosan nyomonkövetjük az elkészült megállók átadását.

Most elérkeztünk oda, hogy a nemrég átadott Ferenciek tere, Deák Ferenc tér megállókat tesztelhettük.

Ebben a bejegyzésben tapasztalatainkat olvashatjátok.
329257469_1867989496915399_8993125810916034916_n.jpg

Néhány tagunk a Deák Ferenc tér megálló peronszintjén találkozott. Itt hozzánk csatlakozott Attovics Erik az Akadályok nélkül csoport képviseletében, és kísérője Csordás Anett. Ők a már korábban átadott Corvin-negyed megállónál szerettek volna metróra szállni, de mivel itt nem működött a lift, más útvonalat kellett választaniuk. A BKK telefonos ügyfélszolgálata nem tudott felvilágosítást adni arról, hogy a liftek működő képesek-e? Abban sem tudtak segíteni, hogy hol található a Deák Ferenc téren a lift, amelyik levisz a metróhoz. 

Amikor végül megérkeztek, a peronról készítettünk néhány fényképet.

 Majd a felszínre mentünk. Itt a függőlegesen haladó lift volt a segítségünkre, a felszín és a metró szint között. Azon a folyosón található a lift, ahol a kiírás nyíllal mutatja: Erzsébet tér.

A felszínen sokfelé lehet utazni, többségében akadálymentesített járatokkal. Buszjáratok: 9-es -Kőbánya alsó vasútállomás felé, - Óbuda, Bogdáni út felé, 100E a Liszt Ferenc Airport 2 felé, 105-ös az Apor Vilmos tér felé, - a Gyöngyösi utca metróállomás felé, 178-as a Naphegy tér felé, - a Gyöngyösi utca metróállomás felé, és a 72M trolibusz Zugló vasútállomás - Orczy tér felé.


Kivonták a forgalomból az összes magaspadlós buszt, még 2022 végén. Már csak alacsonypadlós buszok közlekednek Budapesten. Bár ezt a moped típusú elektromos kerekesszékkel közlekedő mozgássérült emberek nem élvezhetik, mivel ezeken a buszokon nem biztosított a segédeszköz megfelelő rögzítése, így ezeken a járatokon nem utazhatnak.
Az egyéb járatok használhatósága már vegyes képet mutat a Deák térről.

deak_ferenc_ter_m1-_m2_fele_ut.jpg

Az M2-es metró innen halad a Déli pályaudvar felé és az Örs vezér tere felé. Mindössze három megállója használható kerekesszékkel: Stadionok megálló, és két felszíni megálló, a Pillangó utca és az Örs vezér tér. A felújítás idején csoportunk még nem létezett.

Az M3-as - a Deák Ferenc tér állomásról Újpest-központ felé, és Kőbánya-Kispest felé halad tovább.

Ez a megálló közös peronos, innen mindkét irányba haladó szerelvény elérhető.

metro_peron_erintkezes.jpgA peron és a szerelvény között van távolság vizszintes és függőleges irányban is. Ez a különböző segédeszközök használatakor problémát okozhat.

Az M1-es metró a Deák Ferenc tér állomásról a Vörösmarty tér felé és a Mexikói út felé halad. Jelenleg nem akadálymentesített járat. Tervekről a BKK oldalán olvashatunk. Figyelemmel fogjuk kísérni a folyamatot!

A villamosjáratoknak egyike sem használható kerekesszékkel. A 47-es villamos a Városház tér felé, 48-as a Savoya Park felé, 49-es a Kelenföld vasútállomás felé.

A peronszintre visszatérve továbbutaztunk a Ferenciek tere megállóig, ott kiszálltunk. Ez a megálló is közös peronos, mindkét irányba haladó szerelvény elérhető innen. A peronról itt is több kép készült.

A felszínre két lift segítségével jutottunk fel. A peronszint és az aluljárószint között ferde liftben, az aluljárószint és a felszín között függőlegesen haladó liftben utaztunk.

A felszínen is készítettünk képeket. Itt buszjáratokat találtunk: 5, 7, 8E, 15, 108E, 110, 112, 115, 133E.

 A tesztelés végén ahányan voltunk, annyifelé mentünk haza. Anett és Erik alacsonypadlós busszal ment a Blaha Lujza tér felé, Erika és Tivadar az M3 metróval visszament a Deák térre, onnan a 9-es busszal tovább Óbudára. Zsuzsi, Andi és Gábor szintén az M3-as metróval ment, ellenkező irányba. Míg Zsuzsi egy megállót ment a Kálvin térig, onnan M4-el Kelenföldre, Andi és Gábor kihasználta, hogy eljuthat egyenesen Kőbánya-Kispest M megállóig, a végállomásig.

 

Az eseményen a fényképeket Anett és Tivadar készítették.
Az előzményekről “hármas metró” címke alatt olvashatóak bejegyzéseink.
A további fejleményekről folyamatosan adunk tájékoztatást.