Legutóbbi tesztelésünk az M3-as metró teljes vonalának átadása után. Beszámoló.

Érdekvédelmi munkánk egyik eleme a közösségi közlekedés akadálymentességének elérése. Ezért, a kezdetektől figyelemmel kísérjük az M3-as metró felújításának folyamatát.

Az újonnan átadott M3 metró utolsó szakaszának bejárás-tapasztalataival még adósok vagyunk a számotokra.

Hruskó Erika Írását olvashatjátok.

A Nagyvárad téren találkoztunk, ott volt a gyülekező. Azt lehet mondani, hogy ahányan voltunk, annyi felöl érkeztünk.  Attovics Erik, az Akadályok nélkül- az akadálymentes Józsefvárosért szervezet képviseletében és Csordás Anett is velünk tartott.

A Nagyvárad téri metróállomás közös peronos. Két tágas lift vezet fel az aluljárószintre. A liftbe egy elektromos kerekesszékkel és egy mechanikus kerekesszékkel közlekedő ember is befér. Az aluljáróba vezető  lifthez eljutni elég nagy a távolság. Így annak, aki -bár nehezen jár, de- tud és mer is mozgólépcsőzni, inkább azt ajánljuk. Találtunk a falon jelzést a metrónál, hogy merre menjünk az aluljáró felé.  Az aluljáróban jól eldugták a liftet, és jelzést sem találtunk, hogy merre keressük. Két lift is van, a két lift két különböző helyen jut a felszínre. Csoportunk a liftkeresés közben kettévált, így megleltük mind a két liftet. Első alkalommal nehéz volt megtalálni. Ezen az állomáson mindkét lift hagyományos lift. Azonban a felszínre vezető, már nem annyira tágas, hogy többen is elférjünk benne. Miután a felszínre jutva körbenéztünk, hogy mit találunk itt, és a kétfelé haladó tagjaink újra találkoztak, lementünk a metróhoz.  Az egyik lift a Nemzeti Közszolgálati Egyetem sarkán, a Campus téren jut a felszínre. A másik lift a Nagyvárad téri Elméleti Tömbbel (röviden NET, más néven Semmelweis Egyetem Elméleti Tömb, esetleg SOTE-toronyház) szemben található. Itt akadálymentes zebra teszi lehetővé a kereszteződésben a közlekedést. Ez a kereszteződés 3 irányban akadálymentesített. A Nemzeti Közszolgálati Egyetem előtt az Üllői úton nem lehet átjutni.

A következő tesztelt állomás az Arany János utca volt, ami szintén közös peronos. Egy lift vezet a felszínre, ami ferde. Mivel ferdelift, így egyszerre egy kerekesszéket használó utas tud utazni benne. Itt is találtunk jelzéseket, hogy hol találjuk. Egyik tagunknak meggyűlt a baja az oszlopokkal ebben a megállóban. Nagyon sok állomáson, a peron szélén oszlopok sora helyezkedik el. Ez nekünk elektromos kerekesszékkel és mopeddel közlekedőknek jelent gondot, mert nehéz úgy leszállni, hogy kikerüljük. Ha akadályoz a leszállásban, tovább kell utazni, a következő megállóban próbálkozni a leszállással, és bízni abban, hogy a metró úgy áll meg, hogy az oszlop kikerülhető legyen. A fordulékonyabb, mechanikus vagy aktív kerekesszékkel közlekedőknek ez nem okoz problémát. A felszín akadálymentes, a belváros szívében vagyunk. Erre jár a buszok közül a 9, 15, és a 72-es troli, ezek mind alacsonypadlósak.

A következő állomás a Nyugati pályaudvar volt. Itt is közös a peron és egy ferde lifttel juthatunk fel az aluljárószintre. Az aluljáróban nagyon frappánsan a földön találhatjuk a jelzést, hogy merre menjünk a lifthez. Itt is nagyon messzire tették el azt. Végig kell menni az egész aluljárón. Idáig azt mondhattuk, hogy az egyetlen zebrához tudtunk menni innen, ami a 4-6 villamoshoz és a Nyugati pályaudvarhoz vitt. A poszt megírásának idején kezdték el a Bajcsy-Zsilinszky út felé a zebra készítését,  így körbe, a kereszteződés minden irányban  járható lesz a felszínen.  A már említett villamosokon kívül a 9-es busz és a 73-as trolibusz közlekedik itt.  A pályaudvar mellől indulnak a következő buszok: 26, 226, 91,191,291.

A Lehel tér még nem készült el, itt még építkezés folyik, a lift szerkezetét már lehet látni. Azonban nem hiába szálltunk ki, rámpán ki tudtunk jutni a felszínre. Ott, a Lehel csarnok sarkánál, ahol a 14-es villamos, 76-os troli indul. A szemközti oldalra akadálymentesített zebrán át lehet eljutni. Megtalálható még a 15-ös busz is.

Ugyan nem most adták át a forgalomnak a Dózsa György utat, de most néztük meg.

Ez a megálló Egyesületünknek az M3 metró megállói közül a legfontosabb. Innen indultak el a tiltakozó akcióink, amikor kiderült, hogy az akkori tervek szerint, nem lesz minden állomás akadálymentes a felújítás után sem. Többek között ez a megálló sem lett volna az, miközben a felújítási tervekben kettő darab lift is látható volt. 

metroterkep.jpg

A rámpa megléte miatt akkor akadálymentesnek minősítették. Ezzel mi és a többi tiltakozó érintett, nem értettünk egyet, mert a rámpa (a felszín és az aluljáró szint között) csak az elektromos kerekesszékel közlekedő mozgássérült emberek számára megoldás. Az idős emberek többsége -és a bottal vagy nehezen járó utasok- számára, lehetetlen, vagy nehézkes a használata. Ráadásul, a peronszintet nem lehetett elérni akadálymentesen.

Ez a megálló külön peronos. A metrószintről lifttel lehetett feljönni. A felszínre vezet 2 rámpa, de végül készült lift is. Ezt is nagyon eldugták, és a jelzések sem voltak egyértelműek. Az a lift, amelyik felhoz a felszínre, az visz le az Újpest- központ felé vezető peronra is.  A felszíni közlekedésben két troli: a 75-és 79-es halad itt.

dozsa_1.jpg

Fantasztikus dolog, hogy használhatjuk az M3-ast, mert a felszínen vagy nagyon sok átszállással vagy sehogy sem lehetett eddig megközelíteni egyes városrészeket. A metró gyors haladást tesz lehetővé a pesti oldalon észak-dél irányba, majdnem a város hosszában. Aggodalmunk azért akad, mert ha a ferdelift -amiből csak egyet-egyet tudtak beépíteni állomásonként-, elromlik, nem tudunk kijutni a felszínre. Ezért továbbra is több időt szánva az utazásra -mint amennyi a tényleges menetidő lenne-, kell terveznünk.

A teljes akadálymentesítés még várat magára: a Határ úti aluljáró és a Lehel téri megálló akadálymentesítéséről egyenlőre  a várható befejezés időpontját nem tudjuk. További információkkal jelentkezünk.