Már tudjuk, hol tudunk kijönni a metróból-Akadálymentesítési jelentés az M3-as metró déli szakaszáról

 

Akadálymentesítési jelentés az M3-as metró 2020.10.22-én átadott, frissen felújított déli szakaszáról, az Önállóan lakni - Közösségben élni érdekvédelmi csoport  tagjaitól.

2018 tavaszán széleskörű összefogásnak köszönhetően megállapodás született arról, hogy a felújítás végére az M3-as metró összes állomásának akadálymentesítését elvégzik. Ez az ügy csoportunk számára kiemelt jelentőséggel bír, ezért a felújítás megkezdése előtt számos megmozdulást szerveztünk, melyek szintén hozzájárultak a közös sikerhez.

Az északi szakasz átadása után teszteltük az akkor átalakított megállókat.  

Erről készült beszámolónkat itt olvashatjátok.

Hosszú idő telt el azóta, nagyon sok dolog történt a világban. 

Csoportunkat nem tántorította el a koronavírus-járvány sem attól, hogy az idén októberben átadott, déli szakaszt megnézzük, kipróbáljuk.

Több alkalommal, kisebb létszámban is voltunk  tesztelni az útvonalat.

Kérésünkre egy önkéntes segítőnk készítette a cikkben csatolt videófelvételek egy részét, de többen is voltak, akik metróhasználatuk során fényképeket, videófelvételeket készítettek, például Erika párja. Egy másik utazás során, szintén egy  csoporttaggal és kerekesszékes barátaikkal együtt utazó, az akadálymentesség kapcsán érdeklődő -egyébként nem kerekesszékes, de mozgássérült ismerős. 

Anna, érintett csoporttagunk, aki mozgássérült-segító kutyájával, egy, a csoportunktól eltérő időpontban, a 17. kerületből indulva busszal utazott a KÖKI-hez, ott szállt metróra, megosztotta velünk  észrevételeit, javaslatainkhoz is  hozzájárult.

Végül október 31-én utaztunk együtt, csoportosan.

Szépszámmal gyűltünk össze. Három mechanikus kerekesszékkel közlekedő, három elektromos kerekesszéket használó, egy mopeddel közlekedő és két kétlábon járó, úgymond egészséges ember alkotta kis csapatunkat aznap. 

A gyülekező Kőbánya-Kispest metróállomáson volt. Volt, aki stílusosan az M3-as metróval érkezett oda, hosszú utazással, a Göncz Árpád városközpontnál ment le a peronszintre a metróba. 

Például Erika, érintett csoporttagunk is, aki nem merte vállalni itt a kiszállást, amikor a frissen átadott északi szakaszt tesztelte. Most vette a bátorságot: a felszínről megy,  és ha sikerül, akkor visszafelé is itt megy majd.  A folyamatban lévő AGORA projekt keretében épített, új, akadálymentes lejutást biztosító rámpát használta. Ez szinte a metróhoz vezetett. A rámpa megfelelő lejtésű, nem meredek. Nagyon jó tapasztalat, hogy így, mennyire egyszerű és tényleg akadálymentes volt a lejutás kerekesszékkel. 

Egy kerülőt kell tenni a rámpáig, ezért azoknak, akik nehezen járnak, ez egy fárasztó útszakasz lehet. 

Nagyon hasznos dolog ez a metróvonal. Eddig komoly fejtörést okozott az útvonal megtervezése például Óbudáról Kőbánya-Kispest metróhoz felszíni közlekedéssel. Most nem kellett átszállni, akadálymentes járdákat keresni, buszsofőrt várni, hogy rámpát nyisson. Tényleg sokkal élhetőbbé teszi a mindennapjainkat. 

Volt aki a Népligethez érkezett az egyes villamossal Zuglótól és Kelenföldről.

Miután csoportunk tagjai mind megérkeztek, elindultunk, hogy teszteljünk, megnézzük mi valósult meg az átadott szakaszon az ígéretekből.

Nem sokat kellett várakozni, hogy a már M4-es metróvonalról ismert fehér vagonok feltűnjenek nagy örömünkre, azonban amikor beállt a metró, látható lett, hogy elég nagy rés tátong a peron és a metrókocsi alja között, és szintkülönbség is van. Elektromos kerekesszékkel, sikerült áthidalni ezeket. Ugyan rázkódik, és a joystik visszaüt, de be lehet jutni. A mechanikus kerekesszékkel közlekedőknek ez már sokkal nehezebben megoldható . A tesztelés folyamán kérniük is kellett segítséget, mert megerőltető volt a folyamatos ki-beszállás alatt a rések „átugrálása”. 

A vagonok tiszták, rendezettek, kijelzővel ellátottak. Mégis teljesen más komfortérzetet ad, mint az M4-es metró. Borzasztó hangos és nem olyan szépen, egyenletesen áll meg, néha jobban „beletaposott” a fékbe a metró vezetője és menet közben is „rángatott”.

Minden vagonban találtunk  kerekesszékesek számára fenntartott helyet a teszteléseink során. Az üléssorok között elfér az elektromos kerekesszék, tehát, ha az ajtónak esetleg problémája adódna, akkor a vagonon belül át lehet menni másik ajtóhoz.

2019-ben közérdekű adatigénylésben kértünk információkat az akkori akadálymentességről és az elfogadott ütemtervvel kapcsolatban. Kérdéseinket alábbiakban olvashatjátok:

2019_m3_kozerdeku_adat.png

2020. október 05-én levélben fordultunk a BKV Zrt. Metró Felújítási Projekt Igazgatósághoz, érdeklődtünk az M3-as metró déli szakaszának átadás napján várható akadálymentességi állapotáról. 

A továbbiakban a két, adatokat tartalmazó dokumentum tartalmát vetjük össze a teszteléseink során tapasztalt megvalósulással.

2019-es válasz:

„Kőbánya-Kispest metróállomás: Az utasforgalmi terek korábbi felújítása során felvonók épültek, melyekkel a peron, a bevásárlóközpont és a buszpályaudvar akadálymentesen elérhető. (Nem az M3-as metróvonal infrastruktúra rekonstrukciója elnevezésű projekt keretében valósult meg.)”

Ezt alátámasztjuk:teljesen jók, használhatóak itt a liftek, a peron két külön oldalon található, mindkét peronhoz épült lift. 

A Határ útról 2019-es közérdekű adatigénylésnél ezt írták:

„Határ út: Mindkét kijárat mellett 1-1 darab lift tervezett a felszín és az aluljáró szint között. A megvalósulás várható ideje: 2020. harmadik negyedév.”

2020.10.14-ei levélben ez áll:

„Az állomás forgalomba helyezésével az állomás területén belül elhelyezkedő, peron szint és aluljáró szint között közlekedő liftek szintén elkészültek, használatba adásuk az állomással egy időben megtörténik. A felszínről történő akadálymentes megközelítéshez azonban szükség lesz az aluljáró akadálymentesítésére is, e nélkül az aluljáróból nem lehet akadálymentesen kijutni a felszínre (az aluljáró csak lépcsős kijáratokkal rendelkezik).

Ez műszaki szempontból az aluljáró kijáratonként meglévő lépcsőkarok átépítését és 1-1 db aluljáró és felszín között közlekedő lift megépítését teszi szükségessé, a komplett aluljáró rekonstrukció megvalósítása keretében, a BKK Zrt.-nél rendelkezésre álló tervek és engedélyek alapján.

Az M3 metró rekonstrukciója projekt végéig minden metróállomás akadálymentesítése meg fog valósulni. A metróállomásokhoz csatlakozó aluljárók és az érintett felszíni csomópontok akadálymentesítése kapcsán a Főváros elkötelezett abban, hogy a fenti időpontig (2022. év vége) a lehető legteljesebb körben megvalósítsa a teljeskörű akadálymentes megközelíthetőség biztosításához szükséges elemeket. Az M3 metró és a csatlakozó aluljárók rekonstrukciók, aluljáró akadálymentesítések műszaki tartalmának összehangolásáról szóló szakmai egyeztetések a Főváros érintett ügyosztályai bevonásával jelenleg is folyamatban vannak. Az aluljáró rekonstrukciós projekt ütemezéséről jelenleg nincs pontos információnk- kidolgozás alatt áll, ezt követően kezdheti meg a BKK Zrt. a projekt tényleges megvalósítását.”

Itt megtaláltuk mind a két liftet, ami az aluljárószintre vitt fel. 

Egy év elteltével már jól látszik az érintett felújítást megrendelő cégek ígéreteinek változtatása. Míg a 2019-es közérdekű adatigénylésben a felszínig közlekedő liftet ígértek, addig 2020. őszén már 2022. év vége a tervezett dátum.

A peron első látásra közösnek tűnt. Ez a mi szempontunkból fontos tényező, mert ha esetleg a lift meghibásodik, a közös peronos megállók használhatóak maradnak, így ismét metróra szállva, egy közeli megállónál liftel a felszínre juthatunk. Azonban amikor kiszálltunk itt, és tüzetesebben megnéztük, láttuk, hogy a másik irányban külön peronon áll meg a metró. Az volt a megtévesztő számunkra, hogy van sín a közösnek tűnő  peron másik oldalán is. 

Vannak a vakok számára vezetősávok. Bottal és mankóval közlekedők számára úgy tűnt, hogy nem csúszásmentes a burkolat. A ki-és beszállásnál itt is a nagy rés és szintkülönbség problémát jelent. 

Minden megállóban találhatunk térképet, amely a megállókat mutatja, és a Határ utat már akadálymentesnek jelöli, ez a jelölés nem a valóságot tükrözi. . Ez így aggodalomra ad okot, mert, ha a BKK Zrt. tájékoztatóiban így szerepel, ez félrevezető.

2019-es közérdekű adatigénylés sorai:

Pöttyös utca: A Pöttyös utca torkolatánál új gyalogátkelő tervezett a Pöttyös utcán és az Üllői úton keresztbe. Felvonók épülnek a metró peron és a felszín között. A megvalósulás várható ideje: 2023. negyedik negyedév, addig ideiglenes megoldásként korlátliftek épülnek”

2020.10.14-ei levél

„Az állomásokhoz tartozó, közvetlenül a felszín és a peronok között közlekedő liftek építése a déli szakasz forgalomba helyezésekor folyamatban lesz, a kivitelezési munkák várhatóan jövő év II. félévében fejeződnek be. Az állomások forgalomba helyezése emiatt bizonyos korlátozásokkal fog megtörténni, az épülő lift műtárgyak környezetében az állomási peronok (tűzálló, porzáró gipszkarton fallal) elkerítésre kerülnek. 

Az aluljáró projekt keretében és terhére az Üllői úton új gyalogos átkelőhely létesítése szükséges, mivel a meglévő aluljáró nem nyújt akadálymentes kapcsolatot.”

Valóban így történt, az állomáson kiszállva ezek voltak a tapasztalataink. Találtunk egy elkerített részt, amit gondolhatunk a lift helyének.

A burkolaton a vakoknak a vezetősáv megtalálható, a kövezete nem csúszásmentes. Ez a megálló is külön peronos.

A 2019-ben írt közérdekű adatigénylésben említett korlátlifteknek nem találtuk nyomát, egy friss cikk itt, ezt írja: „Itt jelent meg további feladatként a Pöttyös utca és az Ecseri úti állomás akadálymentesítése. Ennek érdekében mindkét állomáson 2 darab, kétmegállós felvonó tervezését bonyolítottuk le. Így nagy örömmel várjuk azt, hogy a lifteket a közeljövőben átadják”

Utazásunkat megelőzően a BKV-tól tájékoztatást kaptunk a most felújított állomások tekintetében, az akadálymentesítés jelenlegi állapotáról. Jelezték felénk, hogy a megállóban most csak leszállás lehetséges, azok számára akiknek nincs szükségük akadálymentesítésre.

A 2019-es közérdekű adatigénylés sorai:

Ecseri út: Új gyalogátkelő tervezett a Dési Huber utcán keresztbe, az Üllői úti szervízút irányába. Felvonók épülnek a metró peron és a felszín között. A megvalósulás várható ideje: 2023. negyedik negyedév, addig ideiglenes megoldásként korlátliftek épülnek.

A 2020.10.14-ei levél tartalmából:

„Az állomásokhoz tartozó, közvetlenül a felszín és a peronok között közlekedő liftek építése a déli szakasz forgalomba helyezésekor folyamatban lesz, a kivitelezési munkák várhatóan jövő év II. félévében fejeződnek be. Az állomások forgalomba helyezése emiatt bizonyos korlátozásokkal fog megtörténni, az épülő lift műtárgyak környezetében az állomási peronok (tűzálló, porzáró gipszkarton fallal) elkerítésre kerülnek. 

Az Ecseri út esetében a felszínen a szükséges gyalogos átkelőhelyek rendelkezésre állnak, így itt az állomás megközelíthetősége érdekében további intézkedés nem szükséges.”

Valóban így történt, az állomáson kiszállva ezek voltak a tapasztalataink. Találtunk egy elkerített részt, amit gondolhatunk a lift helyének.

A 2019-ben ígért korlátlifteknek nem találtuk nyomát, feltehetően a Pöttyös utca esetében már behivattkozott, 2020. október 30. dátummal megjelent cikk tartalma miatt, ahol a két darab kétmegállós lift kiépítéséről található információ A burkolaton a vakoknak a vezetősáv megtalálható, a kövezete nem csúszásmentes. A megálló külön peronos.

Mivel korábban információt kértünk, tudtuk, hogy itt megállva is csak a peronszintet tudjuk megnézni. A tájékoztatóban azt is megírták nekünk, hogy a háttérben elkerített részen folynak a további munkálatok.

2019-es közérdekű adatigénylés sorai:

Népliget: Új liftek létesülnek a Népliget és a Telekom székház térnegyedek felé az aluljáró és a felszín között, valamint a csomópont teljes értékű átjárhatósága érdekében 2 darab gyalogátkelő épül az Üllői úton keresztbe a csomópont két oldalán. Megvalósulás várható ideje: 2020. harmadik negyedév.”

2020.10.14-ei levél információi:

„Népliget állomáson az állomási, peron szintről induló liftek a felszínig kiépítésre kerültek, így mind az aluljáró szint, mind pedig a peron szint liftekkel a felszínről elérhető lesz. A liftek befejezés közeli állapotban lesznek az állomás forgalomba helyezésének napjára, így a liftek az állomás átadásához képest valamivel később lesznek használhatók. A liftek forgalomba helyezésével a metróállomás akadálymentesítése teljesül, azonban az érintett csomópont teljes akadálymentesítéséhez további elemek megvalósulása szükséges:

  • 1 db felvonó építése az aluljáró DK-i térnegyedében a meglévő lépcső kijárati műtárgy átépítésével
  • Felszíni gyalogos átvezetés létesítése az Üllői úton (csomópont K-i oldalán, a felüljáró melletti útszakaszon, a Kőbánya- Kispest felé haladó irányhoz tartozó lift megközelítéséhez)

Fenti további beruházási elemek megvalósítása nem a metró rekonstrukciós projekt része, a metróállomásokhoz kapcsolódó aluljárók rekonstrukciós projektjében kerültek megtervezésre és engedélyeztetésre, megvalósításuk is e projekt feladata. Amíg a hiányzó gyalogos átvezetések meg nem valósulnak, a Kőbánya-Kispest irányú peron akadálymentes megközelítése oly módon lehetséges, hogy az Újpest-központ irányú peron liftjével az aluljáró szintig közlekedünk, majd az átkötő folyosón a másik liftbe átszállva, a felszín igénybevétele nélkül a peron elérhető.”

A metróból kiszállva valóban megtaláltuk a liftet, amivel feljutottunk a felszínre. A fentebb leírtakkal ellentétben a Kőbánya-Kispest felől érkező metró felvonója közlekedik fel a felszínig. Valóban át lehet jutni az aluljáró szinten, és anélkül átmenni a Kőbánya-Kispest felé vezető peronra, hogy ki kellene menni az utcára. Az utcaszinten nincs kiírva a liftre, hogy ideiglenesen nem közlekedik. Viszont megközelíthető akadálymentesen a DK-i oldal felől. 

Amíg a felszínre ért mindenki és körünéztünk, gurulós járókerettel érkezett egy fiatalember, aki használta a M3-as metrót. Ez azért örömmel töltött el, mert épp, hogy átadták máris használják a fogyatékossággal élő emberek is. 

Az viszont csalódást okozott, hogy a peron és a metrókocsik aljzata ennyire nem akadálymentesen illeszkedik. Az M4-es metró használatakor tapasztaljuk, hogy lehet  valóban “zökkenőmentes” átjutást biztosítani.

A BKV Zrt. Metró Felújítási Projekt Igazgatóság ezen felújított szakasz teljes akadálymentesítését 2022 év végére  tette.

A most látottak, tapasztaltak alapján azt tudjuk mondani, hogy elindult valami az akadálymentesítés terén, de még nagyon messze van a teljeskörű kiépítése.

Jelen állás szerint ígéretek, tervek vannak. 

Aggasztó számunkra, hogy a Határ úttal kapcsolatos 2020 októberi információk szerint, az aluljáró rekonstrukciós projekt ütemezéséről jelenleg nincs pontos információnk- kidolgozás alatt áll.

Ezért, a később kidolgozott ütemezési tervet, még a megvalósítás előtt szándékunk megismerni és véleményezni. 

A tesztelést követően javaslatokat fogalmaztunk meg a Projekt Igazgatóság illetékes munkatársai felé, a teljeskörű fizikai akadálymentesítés megvalósulásának érdekében.

Észrevételeink, javaslataink ezek voltak: 

  • A Határ út a menetrenden akadálymentesnek lett jelölve,ez jelenleg megtévesztő lehet mozgássérült sorstársaink számára, mivel a felszínre az aluljáróból lift hiányában nem lehet feljutni. Amennyiben hamarosan nem készül el a lift kérjük javítsák a tájékoztatást.
  • A Népligetnél a felszínről csak az egyik irányba Újpest felé haladó metró peron szintjére lehet lifttel lejutni, a másik lift nem működik. Erről nincs tájékoztatás a liftnél, és arról sem, hogy az aluljárószinten átjárási  lehetőség van a két peron között.
  • Ehhez kapcsolódóan segítség lenne számunkra olyan tájékoztatás is, ahol jelezve van hogy melyik megálló közös peronos ès melyik külön peronos, így könnyebben áthidalhatóak számunkra a felszíni nagy kerülők.
  • A liftekkel kapcsolatban nagy segítség lenne, ha lenne arról tájékoztatás, hogy melyik gomb megnyomásával melyik szintre jutunk,ezenkívűl hibabejelentési kontakt elengedhetetlen.
  • Hasznos lenne továbbá, ha valós idejű információként a BKK applikációban is láthatnánk, éppen melyik lift nem működik.
  • A járműre való fel -és leszállás, megoldható számunkra, de sajnos nem a legbiztonságosabb, a peron és a szerelvény közötti túl nagy rés valamint szintkülönbség miatt. Kérjük, a további építkezés során ha lehet, kerüljék el ezt, valamint a felszíni munkálatok során törekedjenek arra, hogy az aluljáróba vezető lift közelében amennyiben lehetséges legyen zebra. 

Visszajelzéseink figyelembevételével, azonnali módosításokat kezdtek az illetékesek, és felajánlották, a jövőbeni kapcsolattartás során is jelezhetjük, ha problémákat tapasztalunk.

A Népligetnél lévő lifteken a tájékoztatókat pótolják, működési rendjükről is tájékoztattak.

A liftek működési rendje a következő:

  • Az Újpest felé menő vonatok peronjáról felvezető lift teljes értékűen közlekedik, megáll a peronszinten, aluljáró szinten és felszínen is.
  • A Kispest felé menő vonatok peronjáról felvezető lift esetében: A peron elhagyásakor a lifttel az aluljáró szintig lehet utazni, majd a másik liftbe kell átszállni, mellyel elérhető a felszín. Ennek oka, hogy a lift felszíni érkezése a felüljáró alatti járdaszigetre történik, mely jelenleg nem hagyható el akadálymentes módon.
  • A peron megközelítése során a javasolt eljárásrend ugyanez, fordított sorrendben.

A középső szakasz felújításának a kivitelezővel való ártárgyalása számunkra aggasztó, mert a megállapodott felújítási költségen nem hajlandó befejezni, és első körben az akadálymentesítésre szánt összeget ajánlották fel a többletköltségek fedezésére.

„Az Európai Bizottság 2018 februárjában azért függesztette fel a beruházás támogatási igényének elbírálását, mert nem tartotta elegendőnek a főváros vállalásait. A brüsszeli figyelmeztetés után az előző városvezetés és a Mozgáskorlátozottak Egyesületeinek Országos Szövetsége között létrejött megállapodásban a főváros kötelezettséget vállalt a korábban betervezett 12 megálló mellett a fennmaradó 8 állomás akadálymentessé alakítására. Csakhogy az alagút felújítására szerződött Swietelsky Vasúttechnika Kft. 18 milliárd forintos többlet követelésének jogosnak vélt részét a BKV úgy rendezné, hogy az akadálymentesítésre szánt összeget csoportosítsák át a Swietelsky követelésének részbeni teljesítésére.”- olvashattuk 2020.augusztus 26-án az infostart.hu-n a Fővárosi Közgyűlés előterjesztésében leírtakat.

A középső szakasz megállóinak átépítésével kapcsolatban is terveink között szerepel a későbbiekben a tesztelés és javaslataink megosztása.

Most, hogy már egyes állomások – a teljes  vonalhoz képest igen kevés - számunkra is elérhetőek, és megtapasztalhattuk, hogy mennyivel könnyebbé teszi így az életünket, ez még jobban arra késztet minket, hogy betartassuk a BKK Zrt. és a Főváros írásos ígéretét, miszerint: az M3 metró a teljes vonalon hozzáférhetővé válik kerekesszéket használó utasok  számára is.