HELYZETJELENTÉS A HÁRMAS METRÓ AKADÁLYMENTESÍTÉSÉRŐL-3. RÉSZ KÖZÉPSŐ ÜTEM

A budapesti hármas metró akadálymentesítését bemutató cikksorozat harmadik része az Önállóan lakni - közösségben élni csoporttól. 

Az első részt itt olvashatjátok, a déli szakaszról - mellyel a sorozat második részében foglalkoztunk-, pedig ide kattintva tudhattok meg többet.

Tavaly tavasszal széleskörű összefogásnak köszönhetően megállapodás született arról, hogy a felújítás végére az M3-as metró összes állomásának akadálymentesítését elvégzik. Ez az ügy csoportunk számára kiemelt jelentőséggel bír, ezért a felújítás megkezdése előtt számos megmozdulást szerveztünk, melyek szintén hozzájárultak a közös sikerhez.

Bár a felújított északi szakasz átadása 2019. március 31-én megtörtént, sajnálattal tapasztaltuk, hogy a teljes akadálymentesítés eddig az időpontig nem valósult meg. Fontosnak tartjuk, hogy folyamatosan figyelemmel kísérjük az akadálymentesítés folyamatát, ezért közérdekű adatigényléssel fordultunk a BKV-hoz, melyben rákérdeztünk az akadálymentesítésre vonatkozó határidőkre és a tervezett műszaki megoldásokra az M3-as metró összes állomása, illetve aluljárója esetében. 

A következőkben szakaszokra bontva közöljük az adatkérés eredményét, csoporttagjaink személyes tapasztalataival kiegészítve. Hruskó Erika írását olvashatjátok. 

"Most bemutatom, a középső szakaszt, amely magába foglalja Budapest belvárosát, amely a legforgalmasabb, turisták által is közkedvelt célpontja a városunknak.

Ez a szakasz egyes erős és bátor aktív kerekesszéket használók kivételével számunkra eddig használhatatlan volt.   

Éltemben egyszer jártam a Ferenciek terén, amikor több civil szervezet demonstrációt szervezett 2017. november 20-án (https://merce.hu/2017/11/18/hetfon-minden-budapesti-megtapasztalhatja-a-nem-akadalymentes-metro-hatranyait/)

 Ahogy az előző részben leírtam, a kék, hagyományos metró kocsival érkeztem, ami jóval magasabban van, mint a peron szintje és elég nagy a távolság a metró kocsi padlója és a peron között. Így, kiszálláskor is segítséget kellett kérnem, hogy az első kerekem kiérkezésekor ne vágódjon oda nagyon, mert az nekem fáj. A szerencsés kiszállás után tudtam csak körbenézni. Ebben a megállóban közös peron van. A 4-es metróból ismert megoldás, számomra megnyugvást jelent, mert ugye itt nem található még lift, így, ha az egyik irányú közlekedéssel gond van, lehet menni az ellenkező irányba. Ha található lesz lift, akkor is sokkal biztonságosabbnak érzem, mert bármi történik, előbb-utóbb az ember lánya fel tud jutni a felszínre.

A középső szakasz akadálymentesítése több gondolkodást, megoldáskeresést igényelt a szakemberektől. Így több állomáson is bevetnek, egy Magyarországon még sosem használt megoldást, a ferdepályás liftet. Ezeket honosítani, majd hatósági engedélyeztetési eljáráson keresztül kell keresztül esniük. Remélem ezekhez a folyamatokhoz időben hozzáfognak, és mire a beépítésre kerül a sor ez nem hátráltatja az átadást.

 Ezen tapasztalatok, és a többi Önállóan lakni - közösségben élni csoportban tevékenykedő társunk tapasztalatai miatt közérdekű adatigényléssel fordultunk a BKV-hoz, hogy megtudjuk, mik a további terveik az akadálymentesség megteremtése érdekében.

Szeretnénk veletek is megosztani a középső ütemhez tartozó választ: 

 Klinikák: Ferde pályás felvonó épül. A megvalósulás várható ideje: 2022. harmadik negyedév.

9846867755_b012c93a99_b.jpg

Corvin-negyed: Ferde pályás felvonó épül. A megvalósulás várható ideje: 2022. harmadik negyedév.

Kálvin tér: Ferde pályás felvonó épül. A megvalósulás várható ideje: 2022. harmadik negyedév. Az M4 metró építése során felvonók épültek az aluljáró és a felszín között.

Ferenciek tere: Ferde pályás felvonó épül. A megvalósulás várható ideje: 2022. harmadik negyedév. Felvonó épült az aluljáró és a felszín között.

Deák Ferenc tér: 1 darab lift kialakítása tervezett az aluljáró és a felszín között, az evangélikus templom melletti kijárat mellett. A megvalósulás várható ideje: 2022. harmadik negyedév.

Arany János utca: Ferde pályás felvonó épül. A megvalósulás várható ideje: 2022. harmadik negyedév.

Nyugati tér: Ferde pályás felvonó épül. A megvalósulás várható ideje: 2022. harmadik negyedév. A nagykörúti csomópontban 3 darab új felszíni gyalogátkelő épül a csomópont átjárhatósága érdekében a Bajcsy-Zsilinszky úton, a Váci úton és a körúton keresztbe a villamos peronokon keresztül.

Lehel tér: A Gogol utcánál új felszíni gyalogátkelő kialakítása tervezett. A Vásárcsarnok déli csücskénél a felszín és az aluljáró között új dupla lift épül. A megvalósulás várható ideje: 2022. harmadik negyedév. Az aluljáró rámpán keresztül megközelíthető."