Helyzetjelentés a hármas metró akadálymentesítéséről - 2. rész, déli ütem

A budapesti hármas metró akadálymentesítését bemutató cikksorozat második része az Önállóan lakni - közösségben élni csoporttól. 

(Az első részt itt olvashatjátok)

Tavaly tavasszal széleskörű összefogásnak köszönhetően megállapodás született arról, hogy a felújítás végére az M3-as metró összes állomásának akadálymentesítését elvégzik. Ez az ügy csoportunk számára kiemelt jelentőséggel bír, ezért a felújítás megkezdése előtt számos megmozdulást szerveztünk, melyek szintén hozzájárultak a közös sikerhez.

Bár a felújított északi szakasz átadása 2019. március 31-én megtörtént, sajnálattal tapasztaltuk, hogy a teljes akadálymentesítés eddig az időpontig nem valósult meg. Fontosnak tartjuk, hogy folyamatosan figyelemmel kísérjük az akadálymentesítés folyamatát, ezért közérdekű adatigényléssel fordultunk a BKV-hoz, melyben rákérdeztünk az akadálymentesítésre vonatkozó határidőkre és a tervezett műszaki megoldásokra az M3-as metró összes állomása, illetve aluljárója esetében. 

A következőkben szakaszokra bontva közöljük az adatkérés eredményét, csoporttagjaink személyes tapasztalataival kiegészítve. Hruskó Erika írását olvashatjátok. 

 

"Most bemutatom, a jelenleg felújítás alatt álló szakaszról mit lehet tudni.

Ez a szakasz a Kőbánya-Kispest végállomástól a Nagyvárad térig tart.

A Kőbánya-Kispest állomáson már volt lift a felújítás előtt.  Az ott lévő nagy pláza építésekor történt beruházás keretén belül létesült. Ennek az állomásnak az akadálymentesítését ezért a BKK megoldottnak tekinti.

Éltemben egyszer jártam ott, amikor több civil szervezet demonstrációt szervezett 2017. november 20-án (https://merce.hu/2017/11/18/hetfon-minden-budapesti-megtapasztalhatja-a-nem-akadalymentes-metro-hatranyait/)

 

metro_bejutas.jpg

 

A buszok felől érkeztem. A tájékozódást és a lejutást segítették a szervezők által biztosított emberek. Azt tudom, hogy ha magam megyek, biztosan eltartott volna egy darabig megtalálni az utat, mert a bevásárlóközpontba be kellett menni. Kettő, de lehet három liftet is kellett használni, hogy lejuthassunk kerekesszékkel a metrószintre. Így kicsit nehézkes volt  a közlekedést, de legalább megoldható. Ez ma nagy szó!

A tekergés utáni megérkezéskor láttam, hogy többféle gyártmányú szerelvények közlekednek. A négyes metróból jól ismert fehér Alstrom metró kocsik és a hagyományos kékek. Amikor idegen tájon, idegen közlekedési eszközzel utazom, mindig izgulok. Azonban mikor láttam a fehér szerelvényeket, megnyugodtam egy kicsit. A megnyugvás sajnos korai volt, nekem ugyanis a régi kék kocsi jutott. Még jó, hogy egy szervezett, csoportos akció keretén belül közlekedtem a metróval, mert ha egyedül mentem volna, nem tudok bejutni. Ugyanis több, mint 10 cm volt a peron és a jármű padlója között. A körülöttem lévők segítettek és beemeltek.

Az úticélunk a Ferenciek tere volt, amely a harmadik felújítási szakaszra esik, így arról most nem szólnék. Az odaúton természetesen végig izgultam a kiszállás miatt, meg azért is, mert ez a metró is nagyon rángatott, erősen fékezett."

 

Ezen tapasztalatok, és a többi Önállóan lakni - közösségben élni csoportban tevékenykedő társunk tapasztalatai miatt, közérdekű adatigényléssel fordultunk a BKV-hoz, hogy megtudjuk, mik a további terveik az akadálymentesség megteremtése érdekében.

Szeretnénk veletek is megosztani a metrófelújítás déli szakaszához tartozó választ:

 

Kőbánya-Kispest metróállomás: Az utasforgalmi terek korábbi felújítása során felvonók épültek, melyekkel a peron, a bevásárlóközpont és a buszpályaudvar akadálymentesen elérhető. (Nem az M3-as metróvonal infrastruktúra rekonstrukciója elnevezésű projekt keretében valósult meg.)

Határ út: Mindkét kijárat mellett 1-1 darab lift tervezett a felszín és az aluljáró szint között. A megvalósulás várható ideje: 2020. harmadik negyedév

Pöttyös utca: A Pöttyös utca torkolatánál új gyalogátkelő tervezett a Pöttyös utcán és az Üllői úton keresztbe. Felvonók épülnek a metró peron és a felszín között. A megvalósulás várható ideje: 2023. negyedik negyedév, addig ideiglenes megoldásként korlátliftek épülnek.

Ecseri út: Új gyalogátkelő tervezett a Dési Huber utcán keresztbe, az Üllői úti szervízút irányába. Felvonók épülnek a metró peron és a felszín között. A megvalósulás várható ideje: 2023. negyedik negyedév, addig ideiglenes megoldásként korlátliftek épülnek.

Népliget: Új liftek létesülnek a Népliget és a Telekom székház térnegyedek felé az aluljáró és a felszín között, valamint a csomópont teljes értékű átjárhatósága érdekében 2 darab gyalogátkelő épül az Üllői úton keresztbe a csomópont két oldalán. Megvalósulás várható ideje: 2020. harmadik negyedév.

Nagyvárad tér: 3 darab felszíni gyalogátkelő tervezett a csomópont átjárhatósága érdekében az Orczy és a Haller utcán keresztbe, valamint az Üllői úton keresztbe a csomóponttól kifelé, továbbá felvonók épülnek a metró peronok és az aluljárók között. A megvalósulás várható ideje: 2022. harmadik negyedév.

A középső szakaszról megkapott információk következő cikkünkben várhatóak.

Keressétek blogunkat továbbra is. :)