Nyílt levél a főváros vezetéséhez a hármas metró ügyében

Csoportunk egyik tagja, Hruskó Erika nyílt levéllel fordult Tarlós István Főpolgármester Úrhoz a hármas metró akadálymentesítése kapcsán. Levelét alább olvashatjátok.

"Tisztelt Főpolgármester Úr!
Kedves Tarlós István!
Hruskó Erika vagyok, óbudai lakos
Amikor ideköltöztem 1998-ban, az a véletlen műve volt. Már akkor sok minden akadálymentes volt, a Posta, OTP, a szakrendelő, volt akadálymentes zebra a Szentendrei úton, ami abban az időben (és lássuk be ’majd húsz évvel később néhol még mindig) csodának számított. Úgy gondoltam, Önnek, mint kerületünk első számú vezetőjének, köze van ezekhez, hiába kereskedelmi egység, üzleti vállalkozás a Posta és az OTP is. Azóta megszerettem Óbudát és már itthon vagyok. Szeretem, mert a felújításoknál, fejlesztéseknél odafigyelnek az akadálymentesítésre. 
Amikor főpolgármesterré választották 2010-ben, örültem, mert fővárosunk egésze kerekesszékkel még mindig nehézkesen használható. Sok pozitív változást vártam Öntől. A várakozásom kezdett beigazolódni, amikor 2013-ban megvalósult 150 (!) darab akadálymentes busz majd 2015-ben a 36 új trolibusz és CAF villamosok beszerzése. A hármas metró felújításáról is lehetett hallani, aminek híreit kisebb intenzitással figyeltem, mint az egyes villamosét, de azért nyomon követtem. Az érkező híreket nem akartam elhinni, mikor azt olvastam, hallottam, hogy a húsz megállós útvonalból nyolc megállót nem fognak leakadálymentesíteni. Értetlenül álltam ezen információk felett és nem értem az okát. Nem értem, mert pénz van rá, hisz az Unió is segíti beruházásunkat. Azonban, mikor már a Mozgáskorlátozottak Egyesületeinek Országos Szövetsége /MEOSZ/ és a nyilvánosság nyomására azt válaszolta, minek akadálymentesíteni, mert nem használjuk, akkor nem tudtam az Ön viselkedését értelmezni. Mi történt, aminek hatására ezt mondja? Mi az oka ennek az óriási ellenérzésnek és ellenállásnak, ami Önben munkálkodik?
Mi, negyvenesek vagy védő-óvó családban nőttünk fel, ahol a szüleink túlféltettek, és a vélt vagy valós gondoktól is megvédtek, vagy intézetbe nőttünk fel, messze eldugva a társadalomtól. 
Azonban vagyunk páran, akik szembeszálltunk a „zord” világgal és élünk, dolgozunk, gyereket nevelünk és tömegközlekedéssel közlekedünk. Tesszük mindezt úgy, hogy nekünk sokszor dupla annyi időbe telik eljutni A pontból B-be, mint két lábon járó honfitársainknak. A kényszerű kerülőutak és a sokszor még mindig nem akadálymentesített járdák miatt.
Már felnőtt egy olyan korosztály, akik az iskolában kaptak felkészítést, hogyan tudnak a legjobban önállóak lenni. Megtanítják nekik, hogy az állapotukból mit tudnak kihozni, tanítják közlekedni, bevásárolni, egyszóval ÖNÁLLÓAN élni. Így ők, ki is repültek, - a most huszonévesek- bizony próbálgatják szárnyaikat és az önálló életet, tanulnak, dolgoznak, ÉLIK felnőtt életüket. Illetve sokan bizony csak élnék, mert nem találnak megfelelő albérletet, vagy olyan helyen találnak, ahol nehéz megoldani a közlekedést és a tömegközlekedést. 
Amennyiben most nem akadálymentesítik a metrót, az elkövetkező harminc évben biztos nem lesz újabb hasonló beruházás. Nem csak a most nagybetűs életüket kezdő huszonéves kerekesszékes fiatalok, hanem az utána következő generáció sem fogja tudni használni. Nem beszélve az idősödőkről, akik nehezen járnak. Ne felejtsük el, öregedő társadalomban élünk. 
Hol van ilyenkor az egyetemes tervezés és a „Semmit rólunk, nélkülünk!” elv?
Egy mondás szerint a jó törvény arról ismerszik meg, hogy az erőset korlátozza, a gyengébbet pedig védi. Bármikor bárki rászorulhat egyszer arra a védelemre, amit ezek a törvények az akadálymentesítés szabályai és elvárása által felkínálnak. Ne feledje, Tarlós Úr, akár még Ön is...
Van két, nagyon jó, európai színvonalú jogszabályunk, az 1998. évi Esélyegyenlőségi törvény és a 2003. évi Egyenlő bánásmódról és az esélyegyenlőség előmozdításáról szóló törvényünk. 
Igaz, ezek annyit érnek, amennyit betartanak belőlük, és most úgy tűnik, fővárosunk épp áthágni készül eme törvények betűjét és szellemét, rossz példával elöl járva. 
Tisztelt Főpolgármester Úr! Kedves Tarlós István! Tényleg törvényt készül sérteni?!"

dsc00431_fileminimizer_1.JPG