Önállóan lakni - közösségben élni

2019.aug.19.
Írta: Önállóan lakni közösség Szólj hozzá!

"Mit jelent önkéntesnek lenni az Önállóan lakni-közösségben élninél?" Nyíri Lívia gondolatai

A korábbi évekhez hasonlóan idén ősszel is önkénteseket keresünk, akik érdeklődnek a mozgássérült érdekvédelem iránt, és szívesen segítenének nekünk abban, hogy heti találkozókat tarthassunk, és megvalósíthassuk nyilvános rendezvényeinket

Arra kértük jelenlegi önkénteseinket, hogy meséljenek a csoportunkkal végzett munkával kapcsolatos tapasztalataikról, és arról, hogy miért szeretnek ehhez a közösséghez tartozni. Elsőként Nyíri Lívia gondolatait olvashatjátok:

"Mit jelent önkéntesnek lenni az Önállóan lakni-közösségben élninél?

„Mi volt a motivációd arra, hogy önkéntes legyél itt-ott-amott?”- hangzik el a kérdés. Természetesen erre van egy hosszú válaszom, de ha muszáj lenne leszűkítenem egy mondatra, akkor ez a kulcsmondat lenne az állandó válaszom: „Mert a jelenlegi helyzet bántja az igazságérzetemet.”
Az Önállóan lakni-közösségben élni csoport küzd az önálló lakhatásért, valamint az akadálymentes tömegközlekedésért. Mindenféle kampányokat, nyilvános akciókat, egyéb eseményeket, például workshopokat rendeznek. Elsőnek azt mondanám, hogy mennyire király, hogy ennyire küzdenek valamiért. De ez a valami-s itt sérül az igazságérzetem- Miért van egyáltalán szükség arra, hogy ezért harcolni kelljen? Valahol lakni, A pontból a B pontba jutni ilyen-olyan közlekedési eszközökkel alap dolog.

 

67889435_2500311166718371_2197518565299453952_n.jpg
De ez a csoport úgy döntött, hogy nem törődik bele ebbe az igazságtalanságba, lelkesedésük töretlen. Nekem ez a lelkesedés túl szimpatikus ahhoz, hogy ne merüljön fel bennem az a kérdés, hogy én személy szerint hogy tudnék Nekik segíteni? S a válasz egészen egyszerű: Kávéfőzés, rágcsálnivalók előkészítése, jegyzetelés. Igazán nem sok, de mégis rengeteg segítség Nekik, amiért nagyon hálásak. Lelkesek. Hálásak. S tudok még ilyen pozitív jelzőket felsorolni, amik jellemzik ezt a csoportot: Barátságosak, viccesek- egy-két vicc nagyon fel tudja ám dobni a hangulatot, s itt akad bőven! J
Hát, ki ne szeretne egy ilyen kedves csoporthoz tartozni? J"

Ha Te is kedvet kaptál ahhoz,hogy segíts nekünk önkéntesként, ide kattintva találod a részleteket! 

Szeretettel várunk!

Helyzetjelentés a hármas metró akadálymentesítéséről 1. rész

Tavaly tavasszal széleskörű összefogásnak köszönhetően megállapodás született arról, hogy a felújítás végére a M3-as metró összes állomásának akadálymentesítését elvégzik. Ez az ügy csoportunk számára kiemelt jelentőséggel bír, ezért a felújítás megkezdése előtt számos megmozdulást szerveztünk, melyek szintén hozzájárultak a közös sikerhez.

Bár a felújított északi szakasz átadása 2019. március 31-én megtörtént, sajnálattal tapasztaltuk, hogy a teljes akadálymentesítés eddig az időpontig nem valósult meg. Fontosnak tartjuk, hogy folyamatosan figyelemmel kísérjük az akadálymentesítés folyamatát, ezért közérdekű adatigényléssel fordultunk a BKV-hoz, melyben rákérdeztünk akadálymentesítésre vonatkozó határidőkre és a tervezett műszaki megoldásokra a M3-as metró összes állomása, illetve aluljárója esetében. 

 A következőkben szakaszokra bontva közöljük az adatkérés eredményét, csoporttagjaink személyes tapasztalataival kiegészítve. Elsőként Hruskó Erika írását olvashatjátok. 

"A sok harc és küzdelem után megígérték, hogy a hármas metró akadálymentes lesz és a kerekesszékesek számára is használható. Erről írásos megállapodás született, amelyet ünnepélyes keretek között írtak alá. Ugyan voltak benne olyan részek, amelynek a teljesítését 2023-ra ígérték, de úgy gondolom, ennyi idő még elviselhető, annak érdekében, hogy tényleg mindenhol közlekedhessünk. Azonban továbbra is voltak vitatott megállók, mint például az Árpád híd és a Nyugati pályaudvar. Az Árpád hídnál létesítettek egy liftet az egyes villamos felújítása során, de az közel sem ad akadálymentes közlekedést, mert csak a metró és a villamos között közlekedik. Azt tudni kell erről, hogy itt a megálló nagyon szét van csúsztatva. A kereszteződés kerekesszékkel korlátozottan használható, nagyon nagy kerülővel és nem mindenfelé. Erről egyáltalán nem esett szó a metró felújítása kapcsán, mert ezt már megoldottnak vették. Nekem a Váci út a teljes ismeretlenségbe burkolódzott, mert azon felszíni közlekedés nem járt. Egyedül a 105-ös busz végállomásozik a Duna Plázával szemben.

metros_akcio_okt_26_foto_1.JPG

Fotó: Várady István

Nem sokkal a hármas metró északi szakaszának átadása után, egyik kolléganőm mondta, hogy egy ruházati boltban nagyon nagy leértékelések vannak. Gyorsan utána néztem, hogy hol találhatók boltok. Az egyik pont a Duna Plázában van, így barátosnémat elcsábítottam, hogy jöjjön velem shoppingolni. A már említett 105-ös busszal mentem a munkahelyemről oda. Azt az útvonalat ismertem, semmi izgalom nem volt benne. Azonban hazafelé a frissen átadott, új "csili-vili" hármas metróra esett a választásom. A lefelé vezető liftet meg is találtam elég könnyen. Leérve, hiába voltak új járólapok letéve, a falak is frissen csillogtak, mégis olyan ódon hangulata volt. Befutott a metró, csörgött, csattogott, nyekergett. A felszálláskor majdnem szintben volt a peron és a metró kocsi aljzata. Gondoltam, jó, ez még elmegy. Ahogy megindultunk mindenféle nyikorgások, rángatások közepette közlekedett. Kiszálláskor a szintkülönbség itt picit nagyobb volt, kicsit nyekkentem. A fentebb említett megállók a Gyöngyösi utca és a Forgách utca. Szóval félelmetes volt, de járható. Én, aki a négyes metrón szocializálódtam -ami simán megy, surran, nem rángat, tökéletesen szintben van a vagonok alja, ráadásul közös a peron-, kicsit csalódtam. A hazafelé úton az Árpád hídig kellett volna jönnöm, de nem mertem bevállalni, a fentebb leírtak miatt, mert nem tudtam ki tudok-e jönni a metróból. Így egy megállót lesétáltam. Legalább új területét fedeztem fel városunknak.

23031648_10215206043331282_5841513621678931927_n.jpg

Fotó: Vörös Anna

Ezen tapasztalatokon, és a többi Önállóan lakni- közösségben élni csoportban tevékenykedő társunk tapasztalatai miatt, közérdekű adatigényléssel fordultunk a BKV-hoz, hogy megtudjuk, mik a további terveik az akadálymentesség megteremtése érdekében.

Szeretnénk veletek is megosztani a már felújított szakasz kapcsán mit válaszoltak:

Újpest központ:

Lift: perononként két-két darab, melyek a metró peron és a felszín között teremtenek akadálymentes kapcsolatot. Az M3-as metróvonal infrastruktúra rekonstrukciója elnevezésű projekt keretében valósult meg.

Az aluljárók akadálymentesítése:

3 darab felszíni gyalogátkelő a csomópont átjárhatósága érdekében, valamint 1 darab lift az aluljáró és a felszín között az északkeleti térnegyedben.

Az infrastruktúra felújítás a metró üzemi területekre szorítkozik, ennek a projektnek a csatlakozó aluljárók felújítása nem része.

A metró felújítással összhangban azonban a Fővárosi Önkormányzat és a BKK Zrt. megterveztette a vonal menti fővárosi tulajdonú gyalogos aluljárók teljes körű felújítását és a felszíni csomópontok akadálymentesítését.

Kivitelezési forrás hiányában az aluljárók felújítása azonban még nem kezdődött meg.

Újpest- Városkapu:

A NIF Zrt. tervei alapján, a Budapest-Esztergom vasútvonal korszerűsítése projekt keretében két felvonó épült, melyek kapcsolatot biztosítanak a felszínnel, és elérik a metróállomás mindkét peronját, üzembe helyezésük a metróállomás átadásával megtörtént. (Nem az M3-as metróvonal infrastruktúra rekonstrukciója elnevezésű projekt keretében valósult meg.)

Az aluljárók akadálymentesítése:

Az infrastruktúra felújítás a metró üzemi területekre szorítkozik, ennek a projektnek a csatlakozó aluljárók felújítása nem része. A metró felújítással összhangban azonban a Fővárosi Önkormányzat és a BKK Zrt. megterveztette a vonal menti fővárosi tulajdonú gyalogos aluljárók teljes körű felújítását és a felszíni csomópontok akadálymentesítését.

Kivitelezési forrás hiányában az aluljárók felújítása azonban még nem kezdődött meg.

Gyöngyösi utca:

Liftek perononként létesültek, melyek a metró peron és a felszín között teremtenek akadálymentes kapcsolatot.

Az aluljárók akadálymentesítése:

Az infrastruktúra felújítás a metró üzemi területekre szorítkozik, ennek a projektnek a csatlakozó aluljárók felújítása nem része. A metró felújítással összhangban azonban a Fővárosi Önkormányzat és a BKK Zrt. megterveztette a vonal menti fővárosi tulajdonú gyalogos aluljárók teljes körű felújítását és a felszíni csomópontok akadálymentesítését.

Kivitelezési forrás hiányában az aluljárók felújítása azonban még nem kezdődött meg.

Forgách utca:

Liftek perononként létesültek, melyek a metró peron és a felszín között teremtenek akadálymentes kapcsolatot.

Az aluljárók akadálymentesítése:

Az infrastruktúra felújítás a metró üzemi területekre szorítkozik, ennek a projektnek a csatlakozó aluljárók felújítása nem része. A metró felújítással összhangban azonban a Fővárosi Önkormányzat és a BKK Zrt. megterveztette a vonal menti fővárosi tulajdonú gyalogos aluljárók teljes körű felújítását és a felszíni csomópontok akadálymentesítését.

Kivitelezési forrás hiányában az aluljárók felújítása azonban még nem kezdődött meg.

Árpád híd

Az 1-es villamosvonal felújítása során felvonók épültek az aluljáró szint és a peronok között. A metróállomásról ezek a felvonók akadálymentesen megközelíthetők. (Nem az M3-as metróvonal infrastruktúra rekonstrukciója elnevezésű projekt keretében valósult meg.)

Az aluljárók akadálymentesítése:

Az 1-es villamos vonal felújítása során felvonók épültek az aluljáró szint és a villamos peronok között. A metróállomásról ezek a felvonók akadálymentesen megközelíthetők. A nyugati oldali aluljárója a délnyugati térnegyed felől akadálymentes rámpán elérhető. Az infrastruktúra felújítás a metró üzemi területekre szorítkozik, ennek a projektnek a csatlakozó aluljárók felújítása nem része. A metró felújítással összhangban azonban a Fővárosi Önkormányzat és a BKK Zrt. megterveztette a vonal menti fővárosi tulajdonú gyalogos aluljárók teljes körű felújítását és a felszíni csomópontok akadálymentesítését.

3 darab lift létesül a csomópont északnyugati, északkeleti és délkeleti sarkán, valamint két gyalogátkelő épül a két szifon aluljáróval párhuzamosan a Váci úton keresztbe a csomóponttól északra és délre. A jelenleg már folyamatban lévő AGORA projekt új akadálymentes rámpát és 1darab liftet létesít a délnyugati térnegyedfelé.A szükséges forrás rendelkezésre állása esetén a kivitelezésre irányuló közbeszerzési eljárás azonnal megkezdhető.

Kivitelezési forrás hiányában az aluljárók felújítása azonban még nem kezdődött meg.

Dózsa György út

A Dráva utca torkolatában új gyalogátkelő épül, valamint 1darab lift létesül a volt Vízművek székház felőli sarkon. Megvalósulás várható ideje: 2022. év vége.

Az aluljárók akadálymentesítése:

Az aluljáró rámpán keresztül megközelíthető.

Az infrastruktúra felújítás a metró üzemi területekre szorítkozik, ennek a projektnek a csatlakozó aluljárók felújítása nem része. A metró felújítással összhangban azonban a Fővárosi Önkormányzat és a BKK Zrt. megterveztette a vonal menti fővárosi tulajdonú gyalogos aluljárók teljes körű felújítását és a felszíni csomópontok akadálymentesítését.

Kivitelezési forrás hiányában az aluljárók felújítása azonban még nem kezdődött meg.

Lehel tér

A Gogol utcánál új felszíni gyalogátkelő kialakítása tervezett. A Vásárcsarnok déli csücskénél a felszín és az aluljáró között új dupla lift épül. A megvalósulás várható ideje: 2022. harmadik negyedév."

A most felújítás alatt álló szakaszról és a középső szakaszról megkapott információk következő cikkünkben várhatóak.Keressétek blogunkat továbbra is. :) 

Mindenkinek jár 100% Kunbábony!

 

Csoportunk 2017 óta részt vesz a Civil Kollégium Alapítvány közösségszervező programjában, melynek részeként rendszeresen járunk a CKA kunbábonyi képzőközpontjába is.

A vidéki helyszín nyújtotta lehetőségeket és a közös programokat jelenleg sajnos csak korlátozottan tudjuk élvezni,   mert kerekesszékkel közlekedni - különösen az épület udvarán - szinte leküzdhetetlen akadályt jelent a számunkra.

Most végre eljött az idő, és lehetőségünk van  ezen változtatni!

Azt szeretnénk elérni, hogy a tér, ahol szakmailag fejlődni tudunk, és lehetőségünk van kapcsolatokat építeni, teljes egészében hozzáférhető legyen a számunkra is, ezért most fő célunk egy akadálymentes ösvény megépítése.

Fontos, hogy napokon belül el tudjuk kezdeni az ösvény kialakítását, de ehhez Rád is szükségünk van!


img_0028.JPGFotó: Szulovszky István

Kik vagyunk mi?

Egy aktív, elkötelezett,   vidám csapat, akik például sokat tettek azért,  hogy tavaly tavasszal megszülessen a hármas metró teljes  akadálymentesítéséről szóló megállapodás - akkor bebizonyítottuk, hogy összefogással és kitartással óriási eredmények érhetők el! 

Megalakulásunk  óta azon dolgozunk, hogy a mozgássérült emberek önrendelkező életének feltételei javuljanak Magyarországon.Erről részletes információkat találsz itt a blogunkon, és a Facebook-oldalunkon.


Ha támogatnád a kezdeményezésünket, ezen a linken tudod megtenni!

Köszönjük hozzájárulásodat  ahhoz, hogy az ország bármely részéből érkező, mozgásukban korlátozott aktivisták 100%-ban részesei lehessenek a Kunbábonyban szervezett eseményeknek!

Az Önállóan lakni-közösségben élni csoport tagjai

 

"A mozgássérültek nem pattannak ki a kerekesszékből a hivatali idő végén" - avagy miről szól és mit érdemes tudni a kutatásunkról

Ahogy arról nemrég  hírt adtunk, a napokban mutattuk be egy kerekasztal beszélgetésen azt a kutatási beszámolót, amely csoportunk munkáját foglalja össze a kezdetektől a közelmúltig.

Ebből a legérdekesebb részeket az abcug.hu online portál cikke nyomán idézzük most fel:

Mi kell ahhoz, hogy egy mozgássérült ember önállóan élhessen ma Magyarországon? - volt az általunk feltett fő kérdés.

A kutatás szerint elsősorban

  • önálló lakhatás
  • stabil és megfelelő szintű jövedelem
  • elérhető támogató szolgáltatások
  • és akadálymentes környezet

 Ez a négy feltétel azonban jelenleg csak a mozgássérült társadalom egy kis része életében teljesül egyszerre.

A mozgássérült emberek még mindig nagy százaléka él valamilyen fogyatékos intézményben, vagy éppen 30-40 éves korán túl is a vérszerinti családjával, noha minden képessége meglenne az önálló életre. Sokakat éppen a családjuk tartja vissza az önállósodástól, önös – anyagi – érdekből vagy egyszerűen szülői féltésből.

Ezek a mozgássérültek önállóságának a legfőbb akadályai, de minek kéne történnie, hogy elháruljanak?

Az önálló lakhatáshoz elsősorban arra volna szükség, hogy a hazai lakásszektorban elérhető áron hozzáférhetők legyenek mozgáskorlátozottak számára lakható lakások.

Hiszen ahogy kutatásunk alapján megállapítható,  jelenleg összesen 33 lakásról állítható biztosan a 42 ezer lakást számláló fővárosi önkormányzati ingatlanvagyonból, hogy akadálymentes.

A helyzetre sokak szerint az úgynevezett támogatott lakhatás (TL) adhatna egy megoldást. Tudni kell azonban, hogy a támogatott lakhatás jelenleg elsősorban a nagyméretű intézményekben lakó értelmi fogyatékosok számára elérhető Magyarországon. Kimondottan mozgáskorlátozott embereknek létrehozott helyek jelenleg nem léteznek ebben az ellátási formában.

Ami a jövedelmet illeti, a kutatók szerint a mozgássérült emberek jövedelmi színvonalának javulásához sürgősen meg kéne emelni a számukra hozzáférhető támogatások körét és összegét, de ami még fontosabb: segíteni kellene, hogy az érintettek minél szélesebb köre kaphasson állást a nyílt munkaerőpiacon, és nem csak védett vagy támogatott munkahelyeken.

A feltárt problémák közül talán a legsúlyosabb a támogató szolgáltatások szűkös elérhetősége. Ebből adódik a kutatók egyik legfontosabb megállapítása, hogy az önálló élethez szükséges egy jóval szélesebb kör számára hozzáférhető és egész nap elérhető támogatószolgálati rendszer.

A kutatást ismertető tanulmány ezen felül kitér a közlekedés akadálymentességének helyzetére, a tapasztalt problémákra, és felmutat egy olyan dimenziót, ami az egyik leglényegesebb, mégis sok esetben kevés figyelmet kap: ez az úgynevezett emberkép.

A mozgáskorlátozott emberek gyakran érzik úgy a mindennapokban, hogy akaratuk nem érvényesül, vagyis nem tudnak önrendelkező életet élni. Ennek oka pedig a "lelki akadálymentesítés" hiánya, vagyis az, hogy a társadalomban gyakran még mindig torz, hiányos és felületes emberkép él sokakban a mozgássérültekről.

Ahhoz, hogy mindez megváltozzon, hosszú évek kitartó munkája szükséges, melynek egyik kis lépése lett ez a kutatás, és az erről szóló beszámoló, amely itt olvasható.

 

 

 

 

Mi kell ahhoz, hogy egy mozgássérült ember önállóan élhessen? Válaszokat adunk!

Az Önállóan lakni – közösségben élni csoport 2016 óta dolgozik a mozgássérült emberek önálló lakhatásárért. Munkánkat részvételi akciókutató csoportként kezdtük, amelyben mozgássérült emberek és szövetségeseik kutatták azt, hogy ma Magyarországon mire lenne szükség ahhoz, hogy egy fogyatékos ember önállóan élhessen és mi az, ami mindezt segíti, illetve akadályozza. A kutatás lezárultával érdekvédelmi csoporttá alakultunk és elsősorban a tömegközlekedés és az önálló lakhatás területével foglalkozunk.

Kutatási eredményeinkről és a részvételi akciókutatás folyamatáról szakmai nap keretében, 2018. november 8-án este 7 órakor kezdődő előadáson számolunk be. Ekkor mutatjuk be a nyilvánosság előtt a most megjelent, kutatásunkat összegző tanulmánykötetünket (szerkesztette: Kovács Vera)amelyben az általunk megkérdezett mozgássérült emberek, segítőik és átfogó statisztikák segítségével adunk választ a kutatásunk fő kérdésére: Mi kell ahhoz, hogy ma Magyarországon egy mozgássérült ember önállóan élhessen?

Az előadást izgalmasnak ígérkező kerekasztal beszélgetés követi. Ennek során a tanulmány fő témaköreiben - illetékes szakemberek részvételével, és a jelenlévő vendégek kérdései nyomán - a közös gondolkodás lehetőségének szeretnénk teret adni.

Minden érdeklődőt várunk szeretettel 2018. november 8-án este 7 órára a Három Holló Kávéház és Kulturális Központban.

Cím: 1052 Budapest, Piarista köz 1. (bejárat a Szabadsajtó út felől)

Aki nem tudott személyesen eljönni erre az alkalomra, de szeretné megismerni a tanulmányunkat, innen letöltheti teljes terjedelmében.