Helyzetjelentés a hármas metró akadálymentesítéséről 1. rész

Tavaly tavasszal széleskörű összefogásnak köszönhetően megállapodás született arról, hogy a felújítás végére a M3-as metró összes állomásának akadálymentesítését elvégzik. Ez az ügy csoportunk számára kiemelt jelentőséggel bír, ezért a felújítás megkezdése előtt számos megmozdulást szerveztünk, melyek szintén hozzájárultak a közös sikerhez.

Bár a felújított északi szakasz átadása 2019. március 31-én megtörtént, sajnálattal tapasztaltuk, hogy a teljes akadálymentesítés eddig az időpontig nem valósult meg. Fontosnak tartjuk, hogy folyamatosan figyelemmel kísérjük az akadálymentesítés folyamatát, ezért közérdekű adatigényléssel fordultunk a BKV-hoz, melyben rákérdeztünk akadálymentesítésre vonatkozó határidőkre és a tervezett műszaki megoldásokra a M3-as metró összes állomása, illetve aluljárója esetében. 

 A következőkben szakaszokra bontva közöljük az adatkérés eredményét, csoporttagjaink személyes tapasztalataival kiegészítve. Elsőként Hruskó Erika írását olvashatjátok. 

"A sok harc és küzdelem után megígérték, hogy a hármas metró akadálymentes lesz és a kerekesszékesek számára is használható. Erről írásos megállapodás született, amelyet ünnepélyes keretek között írtak alá. Ugyan voltak benne olyan részek, amelynek a teljesítését 2023-ra ígérték, de úgy gondolom, ennyi idő még elviselhető, annak érdekében, hogy tényleg mindenhol közlekedhessünk. Azonban továbbra is voltak vitatott megállók, mint például az Árpád híd és a Nyugati pályaudvar. Az Árpád hídnál létesítettek egy liftet az egyes villamos felújítása során, de az közel sem ad akadálymentes közlekedést, mert csak a metró és a villamos között közlekedik. Azt tudni kell erről, hogy itt a megálló nagyon szét van csúsztatva. A kereszteződés kerekesszékkel korlátozottan használható, nagyon nagy kerülővel és nem mindenfelé. Erről egyáltalán nem esett szó a metró felújítása kapcsán, mert ezt már megoldottnak vették. Nekem a Váci út a teljes ismeretlenségbe burkolódzott, mert azon felszíni közlekedés nem járt. Egyedül a 105-ös busz végállomásozik a Duna Plázával szemben.

metros_akcio_okt_26_foto_1.JPG

Fotó: Várady István

Nem sokkal a hármas metró északi szakaszának átadása után, egyik kolléganőm mondta, hogy egy ruházati boltban nagyon nagy leértékelések vannak. Gyorsan utána néztem, hogy hol találhatók boltok. Az egyik pont a Duna Plázában van, így barátosnémat elcsábítottam, hogy jöjjön velem shoppingolni. A már említett 105-ös busszal mentem a munkahelyemről oda. Azt az útvonalat ismertem, semmi izgalom nem volt benne. Azonban hazafelé a frissen átadott, új "csili-vili" hármas metróra esett a választásom. A lefelé vezető liftet meg is találtam elég könnyen. Leérve, hiába voltak új járólapok letéve, a falak is frissen csillogtak, mégis olyan ódon hangulata volt. Befutott a metró, csörgött, csattogott, nyekergett. A felszálláskor majdnem szintben volt a peron és a metró kocsi aljzata. Gondoltam, jó, ez még elmegy. Ahogy megindultunk mindenféle nyikorgások, rángatások közepette közlekedett. Kiszálláskor a szintkülönbség itt picit nagyobb volt, kicsit nyekkentem. A fentebb említett megállók a Gyöngyösi utca és a Forgách utca. Szóval félelmetes volt, de járható. Én, aki a négyes metrón szocializálódtam -ami simán megy, surran, nem rángat, tökéletesen szintben van a vagonok alja, ráadásul közös a peron-, kicsit csalódtam. A hazafelé úton az Árpád hídig kellett volna jönnöm, de nem mertem bevállalni, a fentebb leírtak miatt, mert nem tudtam ki tudok-e jönni a metróból. Így egy megállót lesétáltam. Legalább új területét fedeztem fel városunknak.

23031648_10215206043331282_5841513621678931927_n.jpg

Fotó: Vörös Anna

Ezen tapasztalatokon, és a többi Önállóan lakni- közösségben élni csoportban tevékenykedő társunk tapasztalatai miatt, közérdekű adatigényléssel fordultunk a BKV-hoz, hogy megtudjuk, mik a további terveik az akadálymentesség megteremtése érdekében.

Szeretnénk veletek is megosztani a már felújított szakasz kapcsán mit válaszoltak:

Újpest központ:

Lift: perononként két-két darab, melyek a metró peron és a felszín között teremtenek akadálymentes kapcsolatot. Az M3-as metróvonal infrastruktúra rekonstrukciója elnevezésű projekt keretében valósult meg.

Az aluljárók akadálymentesítése:

3 darab felszíni gyalogátkelő a csomópont átjárhatósága érdekében, valamint 1 darab lift az aluljáró és a felszín között az északkeleti térnegyedben.

Az infrastruktúra felújítás a metró üzemi területekre szorítkozik, ennek a projektnek a csatlakozó aluljárók felújítása nem része.

A metró felújítással összhangban azonban a Fővárosi Önkormányzat és a BKK Zrt. megterveztette a vonal menti fővárosi tulajdonú gyalogos aluljárók teljes körű felújítását és a felszíni csomópontok akadálymentesítését.

Kivitelezési forrás hiányában az aluljárók felújítása azonban még nem kezdődött meg.

Újpest- Városkapu:

A NIF Zrt. tervei alapján, a Budapest-Esztergom vasútvonal korszerűsítése projekt keretében két felvonó épült, melyek kapcsolatot biztosítanak a felszínnel, és elérik a metróállomás mindkét peronját, üzembe helyezésük a metróállomás átadásával megtörtént. (Nem az M3-as metróvonal infrastruktúra rekonstrukciója elnevezésű projekt keretében valósult meg.)

Az aluljárók akadálymentesítése:

Az infrastruktúra felújítás a metró üzemi területekre szorítkozik, ennek a projektnek a csatlakozó aluljárók felújítása nem része. A metró felújítással összhangban azonban a Fővárosi Önkormányzat és a BKK Zrt. megterveztette a vonal menti fővárosi tulajdonú gyalogos aluljárók teljes körű felújítását és a felszíni csomópontok akadálymentesítését.

Kivitelezési forrás hiányában az aluljárók felújítása azonban még nem kezdődött meg.

Gyöngyösi utca:

Liftek perononként létesültek, melyek a metró peron és a felszín között teremtenek akadálymentes kapcsolatot.

Az aluljárók akadálymentesítése:

Az infrastruktúra felújítás a metró üzemi területekre szorítkozik, ennek a projektnek a csatlakozó aluljárók felújítása nem része. A metró felújítással összhangban azonban a Fővárosi Önkormányzat és a BKK Zrt. megterveztette a vonal menti fővárosi tulajdonú gyalogos aluljárók teljes körű felújítását és a felszíni csomópontok akadálymentesítését.

Kivitelezési forrás hiányában az aluljárók felújítása azonban még nem kezdődött meg.

Forgách utca:

Liftek perononként létesültek, melyek a metró peron és a felszín között teremtenek akadálymentes kapcsolatot.

Az aluljárók akadálymentesítése:

Az infrastruktúra felújítás a metró üzemi területekre szorítkozik, ennek a projektnek a csatlakozó aluljárók felújítása nem része. A metró felújítással összhangban azonban a Fővárosi Önkormányzat és a BKK Zrt. megterveztette a vonal menti fővárosi tulajdonú gyalogos aluljárók teljes körű felújítását és a felszíni csomópontok akadálymentesítését.

Kivitelezési forrás hiányában az aluljárók felújítása azonban még nem kezdődött meg.

Árpád híd

Az 1-es villamosvonal felújítása során felvonók épültek az aluljáró szint és a peronok között. A metróállomásról ezek a felvonók akadálymentesen megközelíthetők. (Nem az M3-as metróvonal infrastruktúra rekonstrukciója elnevezésű projekt keretében valósult meg.)

Az aluljárók akadálymentesítése:

Az 1-es villamos vonal felújítása során felvonók épültek az aluljáró szint és a villamos peronok között. A metróállomásról ezek a felvonók akadálymentesen megközelíthetők. A nyugati oldali aluljárója a délnyugati térnegyed felől akadálymentes rámpán elérhető. Az infrastruktúra felújítás a metró üzemi területekre szorítkozik, ennek a projektnek a csatlakozó aluljárók felújítása nem része. A metró felújítással összhangban azonban a Fővárosi Önkormányzat és a BKK Zrt. megterveztette a vonal menti fővárosi tulajdonú gyalogos aluljárók teljes körű felújítását és a felszíni csomópontok akadálymentesítését.

3 darab lift létesül a csomópont északnyugati, északkeleti és délkeleti sarkán, valamint két gyalogátkelő épül a két szifon aluljáróval párhuzamosan a Váci úton keresztbe a csomóponttól északra és délre. A jelenleg már folyamatban lévő AGORA projekt új akadálymentes rámpát és 1darab liftet létesít a délnyugati térnegyedfelé.A szükséges forrás rendelkezésre állása esetén a kivitelezésre irányuló közbeszerzési eljárás azonnal megkezdhető.

Kivitelezési forrás hiányában az aluljárók felújítása azonban még nem kezdődött meg.

Dózsa György út

A Dráva utca torkolatában új gyalogátkelő épül, valamint 1darab lift létesül a volt Vízművek székház felőli sarkon. Megvalósulás várható ideje: 2022. év vége.

Az aluljárók akadálymentesítése:

Az aluljáró rámpán keresztül megközelíthető.

Az infrastruktúra felújítás a metró üzemi területekre szorítkozik, ennek a projektnek a csatlakozó aluljárók felújítása nem része. A metró felújítással összhangban azonban a Fővárosi Önkormányzat és a BKK Zrt. megterveztette a vonal menti fővárosi tulajdonú gyalogos aluljárók teljes körű felújítását és a felszíni csomópontok akadálymentesítését.

Kivitelezési forrás hiányában az aluljárók felújítása azonban még nem kezdődött meg.

Lehel tér

A Gogol utcánál új felszíni gyalogátkelő kialakítása tervezett. A Vásárcsarnok déli csücskénél a felszín és az aluljáró között új dupla lift épül. A megvalósulás várható ideje: 2022. harmadik negyedév."

A most felújítás alatt álló szakaszról és a középső szakaszról megkapott információk következő cikkünkben várhatóak.Keressétek blogunkat továbbra is. :)